Crufts i Birmingham

I den pittoreska världen av hundutställningar står Crufts som en lysande stjärna. Denna årliga händelse, som först ägde rum 1891 i Storbritannien, har utvecklats till världens största hundshow. Crufts är inte bara en skönhetstävling för hundar, utan ett kulturellt fenomen som innefattar handelsmässor, agilitytävlingar, lydnadsprov, flyball och heelwork till musik. Med sitt ursprung i Charles Crufts vision, som arbetade som manager för en hundkexproducent, har Crufts vuxit till något långt större än bara en hundutställning.

Best in Show - Crufts

På Crufts tävlar hundar om den prestigefyllda titeln ”Best in Show”, en tävling som är en hård kamp för hundar och deras ägare från hela världen. Crufts har genomgått många förändringar sedan dess start, från dess tidiga dagar i Royal Agricultural Hall i Islington till dess nuvarande hem i National Exhibition Centre i Solihull. Under årens lopp har utställningen överlevt världskrig, förändringar i ägarskap, och till och med kritik för uppfödningspraxis som anses skadliga för hundarnas hälsa.

Intressant nog har Crufts anpassat sig till tiden genom att introducera nya evenemang som agility och flyball. Kennelklubben, som nu äger Crufts, har även startat kampanjer för ansvarsfullt hundägande och etablerat Discover Dogs-området där besökare kan träffa och lära sig om olika hundraser. Trots tidigare kritik har Crufts reviderat sina rasstandarder och förbättrat hundarnas välbefinnande.

Förutom huvudtävlingen erbjuder Crufts en mängd andra tävlingar och uppvisningar, från lydnad till musikackompanjerad heelwork. Crufts är inte bara en scen för renrasiga hundar, utan inkluderar även tävlingar för blandraser, som Scruffts. Crufts har även varit en plattform för juniorhanterare från hela världen att tävla och visa upp sina färdigheter.

Resa till tävlingen

Hund i flygplan

Att resa till Crufts i Birmingham, Storbritannien, med flyg är förvånansvärt enkelt och bekvämt. För internationella besökare är det mest raka sättet att flyga direkt till Birmingham Airport, en välansluten flygplats som betjänar ett stort antal internationella och inrikes destinationer. Från flygplatsen är det enkelt att nå National Exhibition Centre (NEC), där Crufts hålls, antingen genom en kort taxiresa eller via tåg. Birmingham Airport har den fördelen att den ligger mycket nära NEC, faktiskt inom gångavstånd, vilket gör den till ett idealiskt val för dem som vill undvika den ofta tidskrävande och ibland stressiga processen med ytterligare transporter efter att ha landat.

För de som kommer från platser där direktflyg till Birmingham inte är tillgängliga, är ett annat praktiskt alternativ att flyga till London Heathrow eller Gatwick och sedan ta ett tåg eller buss till Birmingham. Storbritannien har ett omfattande och effektivt järnvägsnät, och tåg från London till Birmingham avgår regelbundet och resan tar ungefär en till två timmar. Detta alternativ erbjuder även en möjlighet att njuta av den brittiska landsbygden under resan.

Hundvänliga hotell

Besökare som planerar att delta i Crufts hundutställning och söker hundvänligt boende nära National Exhibition Centre (NEC) i Birmingham kan använda sig av Crufts officiella webbplats för att hitta lämpliga hotell. Webbplatsen erbjuder en länk till booking.com för att hitta hotell i närheten av evenemanget. Det är viktigt att notera att, förutom de hundar som är inbjudna av Kennelklubben och assistanshundar, är andra hundar inte tillåtna inne på utställningen. Mer information och bokningsmöjligheter finns på Crufts officiella webbsida för boende.

Crufts har varit en spegel av samhällets förändringar, inklusive dess sändningssamarbeten och anpassningar till pandemin. Med över 160 000 besökare och uppmärksamhet från miljontals TV-tittare fortsätter Crufts att vara en viktig händelse i hundvärlden. Dess historia och utveckling, från de tidiga årens utställningar till dagens dynamiska och inkluderande evenemang, visar på dess betydelse och varaktighet i vår kultur.